طراحی سامانه ملی آموزش‌ الکترونیک یک ضرورت است

  • داخلي
  • 1399/01/26 03:30:00 ق.ظ
  • 0 نظر
  • تعداد نمايش 1330

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شیوع ویروس کرونا و شرایط حال حاضر کشور این فرصت را ایجاد کرد که زیرساخت‌های آموزش مجازی را تقویت کنیم؛ با این حال طراحی سامانه جامع ملی آموزش‌های الکترونیک یک ضرورت است که باید به آن توجه شود.

نشست مجازی (وبینار) وزیر علوم و معاونان وی با رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور با محوریت بررسی دستاوردهای پارک‌ها در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ روز دوشنبه برگزار شد.

منصور غلامی در این نشست که پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم آن را منتشر کرده است، با تشکر از تلاش های پارک های علم و فناوری، افزود: شرایط فعلی کشور سبب شده توقف فعالیت‌های آموزش حضوری برای برخی این نگاه را ایجاد کند که همه آموزش عالی کشور متوقف شده است. در صورتی که به هیچ وجه اینگونه نبوده و نیست.

وی گفت: امروزه همه فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی برقرار است و بخش‌های دیگر دانشگاه‌ها، موسسات، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان و فناور به صورت شبانه‌روزی مشغول ارائه خدمت در شرایط حاضر هستند و فعالیت‌های موثری در ساخت ملزومات موثر در تشخیص و مقابله با ویروس کرونا انجام دادند.
وزیر علوم لزوم استفاده از یک سامانه جامع ملی برای آموزش‌های الکترونیک به صورت یکپارچه را نیاز ضروری خواند و گفت: شیوع کرونا فرصتی است تا زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی را به طور کامل فراهم کرده و زیرساخت‌ها مبتنی بر یک برنامه علمی و جامع  تقویت شود.
غلامی با تاکید به اجرای موضوع جهش تولید در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری افزود: شرایط فعلی کشور و نگرانی از بیماری نباید ما را از شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید غافل کند. پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید در موضوع جهش تولید به طور جدی وارد شوند و برنامه عملیاتی مدون و موثر ارائه کنند.

وی به لزوم تقویت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها جزو ادارات دولتی بوده و باید تابع قوانین مرتبط باشند. البته معاونت آموزشی وزارت علوم بخشنامه‌ای در ۲۰ ماده به دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرده که شامل پیش‌بینی موارد آیین‌نامه‌ای برای تسهیل گذر از این ترم و کمک به دانشجویان و اعضای هیات علمی است. همچنین با توجه به مسائل سال جاری، شرایط مالی سختی را پیش رو داریم با این وجود به مدیریت قوی رؤسای مراکز امیدواریم.

وزیر علوم، با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها برای تامین منابع درآمدی بیشتر فعال شوند، اظهار داشت: تلاش ما در مجموعه وزارت علوم نیز همسو با تلاش‌های رؤسای مراکز بوده و این اطمینان وجود دارد که پشتیبانی معاونت پژوهشی، دانشجویی و… مانند سال‌های قبل خواهد بود.

وی با بیان اینکه آموزش عالی تمام توان خود را برای مقابله با ویروس کرونا بسیج کرده است، افزود: البته هرچند آمادگی قبلی برای مقابله با این شرایط وجود نداشت اما آموزش عالی توانسته به قدر توان مسائل موجود را برطرف کند.

غلامی با تاکیدبه اولویت دولت و وزارتخانه مبنی بر سلامت دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور، اظهار داشت: با این حال باید فعالیت‌ها و ارائه خدمات در بخش‌های مختلف علمی، تحقیقاتی، فناورانه و آموزشی با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی با جدیت دنبال شود.

وزیر علوم در خصوص ادامه فعالیت‌های آموزش حضوری در دانشگاه‌ها گفت: اقدامات پیش روی متکی به نظریات کارشناسی است اما باید مراکز آموزش عالی همواره آماده به خدمت باشند. این آمادگی باید متکی به پروتکل‌های بهداشتی و مدیریت هوشمند فاصله‌گذاری بوده و بازخورد این بررسی‌ها باید تدوین و نتایج آن به وزارت علوم گزارش شود.

غلامی با تاکید بر اینکه در این شرایط مدیران دانشگاهی وظایف ملی را مدنظر قرار بگیرند، افزود: انتظار وزارت علوم از مراکز علمی این است که گزاره‌های علمی مبتنی بر تحقیق و پژوهش از سوی این مراکز برای سایر بخش‌های کشور تدوین، تولید و ارائه شود. این تولیدات باید هم در حوزه‌های نظری و علوم انسانی و هم در بخش‌های عملی صورت بگیرد و رؤسای مراکز باید برنامه‌های خود را بر اساس این وظایف تدوین کنند.
وی با تاکید بر لزوم فعال شدن شبکه مدیریتی داخل دانشگاه‌ها تصریح کرد: مدیر گروه‌ها در این بخش نقش مهمی را ایفا می‌کنند. انجام وظایف مدیر گروه‌ها به نحو احسن مورد نیاز است و فعالیت‌ها باید توسط مسئولان رصد و گزارش شود.

غلامی در ادامه  ضمن تشکر از مدیران پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور به خاطر تلاش‌های تاثیرگذار در ماه‌های اخیر آغاز کرد و گفت: دستاوردها و تلاش‌های شما در حوزه مقابله با شیوع کووید ۱۹ در کشور راضی‌کننده و موفقیت‌آمیز بوده است. ارزیابی وزارت علوم از اقدامات پارک‌ها در ماه‌های اخیر حاکی از توفیقات نسبی بوده و امیدواریم بیش از پیش بتوانیم تهدید پیش‌آمده برای کشور را به فرصت تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها بایستی تاثیر خودشان را در همکاری و کمک به بخش‌های مختلف صنعت و فناوری به خصوص در تبدیل دانش به فناوری نشان بدهند. انتظار جامعه هم این است که صحنه فناوری کشور بیش از همه در اختیار پارک‌های علم و فناوری باشد.
وزیر علوم، با امیدوارانه خواندن اقدامات اخیر پارک‌های سراسر کشور خاطرنشان کرد: آثار تعداد زیادی از دستاوردهای ارزشمند شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، در سطح جامعه نمود پیدا کرده است؛ پارک‌های علم و فناوری کشور توانستند در شرایط فعلی، تهدیدی که برای سلامتی مردم ایجاد شده بود را در زمینه‌های مختلف تخصصی شرکت‌های مستقر در خود به فرصت تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند با چابکی مورد انتظار، به سمت تامین نیازهای فوری تغییر مسیر داده و زمینه فعالیت خود را عوض کنند، عنوان کرد: دستاوردهای اخیر بیش از پیش نشان داد که شرکت‌های دانش‌بنیان سراسر کشور هم در زمینه توانایی‌های علمی و هم در زمینه چابکی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.
دکتر غلامی در ادامه افزود: تقاضای من از پارک‌های علم و فناوری آن است که این دستاوردها را برای آگاهی بیشتر مردم به خصوص در استان‌ها منتشر و در اختیار رسانه‌ها بگذارند.
وی خاطر نشان کرد: درخصوص تامین منابع نیز دستور اولیه از سوی رئیس جمهوری محترم صادر شده تا منابع بیشتری تامین شود. همچنین رئیس جمهوری دستور دادند نشست وبینار دیگری با حضور ایشان داشته باشیم تا پارک‌ها بتوانند دستاوردها و نیازهای خود را به صورت مستقیم با ایشان در میان بگذارند.
وزیر علوم با اشاره به شعار سال ۱۳۹۹ با عنوان "جهش تولید" اظهار داشت: اقدامات پارک‌های علم و فناوری جدای از شرایط خاص کنونی باید در قالب کمک به جهش تولید در سال جاری سازماندهی شود. امیدواریم به زودی مشکلات ناشی از شیوع بیماری در کشور با تلاش همه بخش‌ها از جمله آموزش عالی کشور برطرف شود.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: دستاوردهای ماه‌های اخیر و دیگر اقدامات پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها باید در مسیر هدف تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری یعنی جهش تولید تنظیم شود. امیدوارم در پایان سال به درجه‌ای از تولید برسیم که بتوانیم محصولات تولید شده در کشور را به دیگر کشورها صادر کرده و بیش از پیش سهم خود را در اقتصاد جهانی کسب کنیم.

فعالیت ۴۰۰شرکت فناور در زمینه تولید محصولات در زمینه مقابله با ویروس کرونا

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه نشست مجازی وزیر علوم، با روسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با موضوع بحث و بررسی دستاوردهای پارک‌ها در مبارزه با بیماری کویید ۱۹، با اشاره به چابکی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور اظهار داشت: پارک‌ها و مراکز رشد در ماه‌های اخیر چابکی خود را به خوبی نشان دادند؛ یکی از نشانه‌های این موضوع فعالیت چند شرکت محدود در ابتدای اسفند و رسیدن آمار آنها به ۴۰۰ شرکت تاکنون است.

برومند در این نشست مجازی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری را می‌توان به نوعی پلتفرم اقدامات استان‌ها قلمداد کرد، تصریح کرد: تقاضای ما از پارک‌ها این است که گزارش عملکرد خود را به صورت هفتگی جمع‌آوری و در اختیار این معاونت قرار دهند تا بتوانیم به سازماندهی و بررسی وضعیت سراسری کشور اقدام کنیم. انتظار ما این است که شرکت‌های فناور همواره چند قدم جلوتر از سایر بخش‌ها فعالیت کنند.
وی با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور بایستی ارتباط بیشتری با رؤسای دانشگاه‌های استان‌ها اعم از دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ارتباط بیشتر پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌های علوم پزشکی و دیگر دانشگاه های استان‌ها سبب می‌شود که نیازهای روز جامعه را پیش از فراگیری شناخته و به دنبال راه حل آنها باشند.
به گفته  برومند، امروزه پارک‌های علم و فناوری کشور در برخی حوزه‌ها به جایی رسیده‌اند که علاوه بر قابلیت تأمین نیاز کشور، توانایی صادرات به دیگر کشورها را نیز داراست.
وی در پایان اظهار داست: تقاضای دیگر ما از اصحاب رسانه از جمله صداوسیما  این است که  پوشش رسانه‌ای در خور اقدامات پارک‌های علم و فناوری داشته باشند و محصولات تولید شده آنها را به جامعه معرفی کنند. معرفی محصولات شرکت‌ها می‌تواند ادامه کسب و کار آنها را با سهولت بیشتری پیش ببرد.

 توانایی سریع تغییر کاربری شرکت‌ها با پیدایش نیازهای جدید کشور

در بخش دیگری از این نشست، علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر حس خودباوری موجود در پارک‌های سراسر کشور در دوران شیوع کرونا خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه فشارها به دولت برای تعطیلی کشور، شرایط پیش آمده در جهان به گونه‌ای پیش رفت که امکان مقایسه اقدامات ایران با دیگر کشورها به وجود آمد.
وی افزود: در زمینه تامین اقلام مورد نیاز کشور، سهم درخور توجهی از این تأمین برعهده پارک‌های علم و فناوری بود. صندوق نیز در این بخش ۵۰۰ میلیارد منابع اختصاص داده است. از میان طرح های موجود تعداد ۴۸ طرح برای اجرایی شدن از سوی صندوق تصویب شد. ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع تاکنون به شرکت‌ها پرداخت شده است.
وحدت با اشاره به لزوم حمایت از سامانه‌های بومی کشور در شرایط کنونی گفتک یکی از موارد قابل بررسی موضوع حمایت از سامانه‌هایی است که می‌توانند در این شرایط کمک بسیاری به جامعه انجام دهند. در این ایام چند سامانه فعال نقش مهمی داشتند موضوع بعدی در خصوص حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ‌ها است. چابکی شرکت‌های مستقر در پارک‌ها موضوع بسیار مهمی است. شرکت‌ها توانستند با پیدایش نیازهای جدید کشور سریعاً تغییر کاربری بدهند.


۸۳درصد دروس دانشگاه شریف مجازی ارائه شد

محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست بر لزوم باز نشدن رستوران‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی تا پایان شیوع ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: در روزهایی که دانشگاه به دلیل شیوع کرونا تعطیل بود، ۸۳ درصد دروس به صورت مجازی در این دانشگاه ارایه شد.

وی گفت:‌ هم اندیشی با نمایندگان تشکل‌های صنفی دانشجویان در روزهای گذشته برای ارائه راهکار و چالش های موجود از دیگر برنامه‌های برگزار شده است،‌ در این دانشگاه بود.

توسعه آموزش الکترونیک، فرصت‌ها و چالش‌های آموزش عالی کشور در دوران شیوع ویروس کرونا از اصلی‌ترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.
در این وبینار بیش از ۹۰ نفر از رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور از طریق ویدئوکنفرانس مشارکت کردند و نزدیک به ۲۰ نفر آنها به بیان نقطه نظرات تجربه‌ها و دیدگاه‌های خود درباره موضوع نشست پرداختند. 

این نشست ویدئو-کنفرانسی، دومین نشست مجازی وزیر علوم و معاونان در هفته جاری با مسئولان آموزش عالی کشور است. نشست مجازی قبلی وزیر علوم و معاونان وزارتخانه با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا شنبه این هفته برگزار شد.

ارسال نظر