26 فروردین 1399

تحول دیجیتال به توانِ کرونا

t456

در سال‌های اخیر که روی مفهوم‌سازی و نقشه‌ راهِ ایران دیجیتال کار کردیم، دوستان و عزیزانی بودند (و البته هنوز هم هستند) که این مفهوم را شیک و لوکس می‌دانستند و معتقد بودند تحول دیجیتال تنها یک واژه دهان‌پرکن و مدگرایانه است که منفعتِ قابل توجهی از آن نصیب کشورمان نخواهد شد و یا این‌گونه می‌اندیشیدند که تحول دیجیتال برای ایران زود است!
در مقابلِ این دیدگاه‌ها، تلاشمان این بود که بیشتر و بیشتر از اهمیت و لزومِ ایران دیجیتال بگوییم و مفاهیم آن را تبیین کنیم.

سالِ گذشته در پروژه‌های پیشنهادی نقشه راهِ تحول دیجیتال ایران، به لزوم «توسعه‌ی دیجیتالِ مدارس و دانشگاه‌ها» اشاره کردیم. از اهمیتِ «پلتفرم یکپارچه سلامت» و نقش آن در رصد سلامتی شهروندان و غربال‌گری‌های مورد نیاز گفتیم. از لزومِ توسعه «پلتفرم هوشمند مدیریت بحران» نوشتیم. تاکید کردیم که دولت نیازمند شتاب‌دهی بیشتر به ارائه خدمات دیجیتال به شهروندان (به‌ویژه با تمرکز بر شناسایی هویت دیجیتال) است؛ به‌گونه‌ای که با شناسایی بهتر شهروندانش، نظام توزیع یارانه و حمایت‌های اجتماعی خود را سر و سامان بخشد. این ۴ نمونه، تنها بخشی از ۴۶ ابتکاری است که سال گذشته برای حرکت به سمت ایران دیجیتال طراحی شد.

وقتی به رخدادهای یکسال گذشته از فروردین ۹۸ تا فروردین ۹۹ (و البته به‌طور ویژه به این داستانِ آخر یعنی شیوع کرونا) فکر می‌کنم بیشتر از قبل به رویایِ ایران دیجیتال باورمند می‌شوم.
این روزها بسیاری از مخالفان و بی‌تفاوت‌های دیروز، هَروَله‌کنان به دنبالِ نسخه‌ی دیجیتال همه چیز هستند؛ از آموزش و سلامت بگیرید تا تجارت و مشاوره. البته باید این را به فال نیک گرفت؛ به شرط آنکه با فروکش کردن بحران‌ کرونا، دوباره روز از نو و روزی از نو نگردد و همه چیز به فراموشی سپرده نشود.
البته فراموش نکنیم امروز وقتِ برداشتِ چیزهایی است که دیروز کاشته‌ایم و فردا وقت برداشتِ کاشته‌های امروز. دیجیتالی شدن، بیشترْ یک فرایندِ اجتماعی است تا فرایندی فناورانه و لذا به شیوه مایکروفری، فست‌فودی و ضربتی حاصل نمی‌شود. مثالی می‌زنم و بیشتر تصدیع نمی‌دهم. حدود ۴۰ روز از تعطیلی مدارس می‌گذرد و آموزش و پرورش هنوز در حال دست‌و‌پا زدن برای راه‌اندازی آموزش مجازی یا به به تعبیر خودشان شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) است

امروز را دریابیم تا فردا سرمان بی‌کلاه نماند؛ فردایی که به نظر می‌آید بحران‌های بیشتری در انتظارمان خواهد بود.

امتياز كسب شده:
0 ( 0 نفر به اين پست امتياز داده اند)

ارسال يك نظر